Monday 25 July 2011

Perkongsian Ilmu (Zon Kebijaksanaan)

ZON KEBIJAKSANAAN


Kebijaksanaan boleh ditolokbandingkan. Setiap bahagian otak mengawal deria yang berbeza. Oleh itu, untuk mengenal dan merawat sesuatu bahagian otak, ia boleh diketahui daripada bahagian deria. Cuba perhatikan sama ada anda memiliki kesemua kebijaksanaan ini atau beberapa sahaja. Jika sesuatu deria itu lemah, maka terdapat kelemahan untuk sesuatu zon kebijaksanaan.


Mengkaji kebijaksanaan adalah langkah untuk menyelesaikan masalah karektor dan pencapaian dalam taraf hidup dan akademik terutama bagi kalangan kanak-kanak. Kajian ini juga akan membantu merawat beberapa symptom yang berkaitan perkembangan minda kanak-kanak seperti ADHD, ADD, Disleksia, Autism, Impulsiviti, Merajuk, Meradang Berlebihan, Menangis Berlebihan, Kemurungan dan sebagainya. Ganggauan minda kanak-kanak atau biasanya disebut kanak-kanak bermasalah sebenarnya cuma disebabkan oleh kelemahan yang berlaku di sekitar kawasan otak dan berpotensi dirawat, selagi ia tidak spestik (kecederaan tisu atau kecacatan kekal).


Kebijaksanaan Nuturalis (Bijak alamiah atau bijak persekitaran)
Deria: Hidung (Zon 1)
Deria Hidung

Kebijaksanaan nuturalis melibatkan pengetahuan yang sepenuhnya terhadap apa yang berlaku melalui pertembungan dengan alam semula jadi termasuk pengiktirafan, penghargaan dan pemahaman terhadap alam sekitar. Ia melibatkan kemampuan kearifan atau kepakaran pada species, perhubungan dengan alam semula jadi dan segala fenomenanya dan keboleh dalam mengenalpasti dan mengklasifikasi pelbagai flora dan fauna.

Jika anda mempunyai kebijaksanaan jenis ini bermakna anda memiliki kecintaan yang amat mendalam terhadap haiwan, tumbuh-tumbuhan dan hampir kesemua benda-benda semula jadi. Kemungkinan anda tertawan oleh perkara-perkara seperti perubahan cuaca, perubahan warna daun-daun yang berguguran daripada pepohonan, bunyi-bunyian daripada bayu yang bertiup, kehangantan mentari atau serangga di dalam rumah anda. Ketika dari usia muda lagi anda suka mengumpul benda-benda semulajadi seperti kumbang, batu, daun-daun, cengkerang laut, dahan-dahan dan sebagainya untuk koleksi. Boleh jadi anda membawa pulang ke rumah pelbagai haiwan yang hilang atau sesat di jalanan atau mungkin juga anda mempunyai beberapa haiwan peliharaan lain. Anda mempunyai hubungan yang rapat dan amat menghormati segala kehidupan.


Kebijaksanaan Visual Ruang (Bijak seni atau bijak gambar)
Deria: Mata (Zon 2)
Deria Mata

Kita sering mendengar bahawa “satu kali melihat lebih baik daripada seribu kali mendengar” atau melihat adalah mempercayai. Kebijaksanaan ini menunjukkan bahawa anda memperolehi pengetahuan yang terjadi melalui bentuk, imej, corak, rekabentuk dan tekstur yang anda lihat dengan mata. Namun begitu ia juga juga termasuk setiap bentuk imej yang anda bayangkan di dalam minda anda.

Jika anda memiliki kebijaksanaan ini, bermakna anda lebih cenderung berfikir dalam bentuk imej dan gambar. Kemungkinan besar anda sangat sensitive terhadap objek, bentuk, warna, tekstur dan corak di persekitaran anda. Anda mungkin suka melukis, mewarna dan minat merekabentuk dan mencorak, membina sesuatu dengan menggunakan kertas dan fabric. Kebanyakan orang yang mempunyai kepekaan daria mata amat meminati aktiviti mencantum “jigsaw puzzle”, membaca peta dan mencari jalan-jalan di tempat-tempat baru. Mungkin anda mempunyai pandangan yang tepat terhadap percampuran warna-warna yang baik, tekstur yang menarik dan bagaimana caranya menghiasi bilik atau ruang tamu. Anda juga sangat baik dalam melakukan kerja-kerja yang memerlukan daya melihat di dalam minda seperti visualisasi, imaginasi, berpura-pura dan membentuk imej dalam minda.


Kebijaksanaan Muzik – Irama (Bijak muzik atau bijak bunyi)
Deria: Telinga (Zon 3)
Deria Telinga

Pengetahuan daripada jenis ini diperolehi melalui getaran dan bunyi-bunyian. Walaupun kebijaksanaan ini dinamakan sebagai kebijaksanaan muzik – irama, namun ia tidaklah terhad kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan muzik dan rentak / irama, tetapi ia juga adalah berkait rapat dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan getaran-getaran pendengaran. Ini disebabkan ia bersangkutan dengan setiap bunyi, tone, rentak dan corak getaran serta muzik.

Jika anda mempunyai kebijaksanaan jenis ini, kemungkinan besar anda sangat meminati muzik dan rentak-rentak irama. Mungkin anda sangat sensitive terhadap bunyi-bunyi yang terdapat pada alam sekitar seperti kicauan burung atau bunyi titisan hujan di atap rumah. Mungkin anda lebih selesa bekerja dengan berlatar belakangkan bunyi-bunyian muzik. Anda sering boleh mengeluarkan semula melodi atau rentak irama setelah anda mendengarnya sekali sahaja. Terdapat pelbagai bunyi, tone dan rentak yang boleh memberikan kesan terhadap anda seperti perubahan ekspresi wajah, pergerakan badan atau tindak balas emosi.Barangkali anda suka mencipta lagu dan suka mendengar pelbagai rentak muzik. Boleh jadi anda mempunyi kebolehan meniru bunyi-bunyian, loghat bahasa atau lain-lain bentuk percakapan dan anda mungkin juga boleh mengecam pelbagai jenis instrument muzik dalam satu-satu komposisi.


Kebijaksanaan Verbal-Linguistik (Bijak perkataan atau bijak buku)
Deria: Bulu Roma (Zon 4)
Deria Bulu Roma

Kebijaksanaan Verbal – Linguistik kadangkala disebut sebagai bijak buku atau bijak perkataan. Kebijaksanaan ini melibatkan pengetahuan yang datang melalui bahasa, melalui pembacaan, penulisan dan pertuturan. Ia melibatkan pemahaman susunan dan maksud perkataan sama ada melalui percakapan atau penulisan dan bagaimana menggunakan bahasa secara betul. Ia juga melibatkan pemahaman nuance (perbezaan yang halus) sosiobudaya pada satu-satu bahasa termasuk peribahasa, permainan perkataan dan humor yang berasaskan bahasa.

Jika anda mempunyai deria bulu roma yang dominant, bermakna anda memiliki kemahiran membaca, bertutur dan menulis yang tinggi dan anda juga lebih cenderung berfikir dalam perkataan. Boleh jadi anda meminati pelbagai jenis bahan bacaan, bermain permainan perkataan, mencipta puisi atau sajak dan cerita, melibatkan diri dengan perbincangan bersama orang ramai, perbahasan, pertuturan rasmi, penulisan kreatif dan berjenaka. Anda mungkin mudah mengekspresi diri anda dan naik radang padahal orang lain tidak. Anda suka mempelajari perkataan baru, anda melakukan penulisan tugasan dengan baik dan pemahaman anda dalam segala pembacaan anda adalah dangat tinggi.


Kebijaksanaan Intrapersonal (Bijak diri atau bijak penelitian)
Deria: Kulit (Zon 5)
Deria Kulit

Inti kebijaksanaan ini adalah kebolehan merenung diri kemanusiaan anda sendiri di mana anda boleh melangkah keluar daripada diri anda sendiri dan berfikir tentang kehidupan anda sendiri. Ini adalah kebijaksanaan penelitian. Ia melibatkan kecenderungan kemanusiaan yang mahu mengetahui maksud, tujuan dan kepentingan / signifikasi sesuatu perkara. Ia melibatkan kesedaran anda terhadap dunia dalaman pada diri, emosi, nilai, kepercayaan dan pelbagai pencarian hakikat kerohanian.

Jika anda mempunyai kebijaksanaan ini, boleh jadi anda suka melakukan kerja-kerja secara sendirian dan kadangkala anda malu pada orang lain. Anda mungkin suka memikirkan tentang diri sendiri dan kesedaran diri dengan demikian anda cenderung berada di dalam perasaan, nilai, kepercayaan diri dan proses berfikir. Anda adalah pembawa kebijaksanaan kreati dan celik akal, daya intuisi anda sangat tinggi, dan anda adalah termotivasi secara dalaman bukan luaran. Keinginan anda, keyakinan diri tinggi dan mempunyai pandangan atau pendapat yang baik dan jelas di dalam hampir setiap isu atau perkara. Orang lain sering berjumpa anda untk mendapatkan nasihat serta pandangan.

Kebijaksanaan Interpersonal (Bijak beramai-ramai atau bijak berkumpulan)
Deria : Suara (Zon 6)
Suara
Kebijaksanaan ini adalah daripada individu ke individu. Pengetahuan diperolehi ketika bekerjasama dengan orang lain, seringkali menjadi sebahagian daripada perkumpulan. Pengetahuan cara ini juga memerlukan segala kemahiran sosial untuk hubungan dan komunikasi berkesan antara individu ke individu yang lain.

Jika anda mempunyai kebijaksanaan ini, bermakna anda belajar melalui interaksi personal. Barangkali anda mempunyai ramai kawan atau kenalan, mempunyai empati terhadap orang lain dan mempunyai pemahaman yang dalam terhadap pandangan orang lain. Anda mungkin menyukai segala jenis aktiviti berkumpulan dan anda adalah ahli kumpulan yang baik seperti suka melakukan sesuatu kerja bersama-sama dan sebagainya. Anda sensitif terhadap perasaan dan idea orang lain dan pandai membawa idea anda dan pemikiran orang lain. Anda pandai ‘memancing’ orang lain dalam perbincangan Anda juga mahir menjadi pengantara dalam sesuatu konflik dan mencari jalan tengah ketika orang lain sedang mengalami pertentangan antara satu sama lain.

Kebijaksanaan Logik – Matematik (Bijak nombor atau bijak logik)
Deria : Lidah (Zon 7)
Deria Lidah

Kebijaksanaan menggunakan nombor, metematik dan logik dalam mencari dan mememahami pelbagai corak atau perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian seperti corak pemikiran, corak nombor, corak visual, corak warna dan seteruanya. Ia bermula dengan corak dalam dunia sebenar tetapi semakin meningkat ke tahap yang lebih abstrak apabila kita cuba memahami hubungan dalam setiap corak yang anda lihat.

Jika anda mempunyai deria ini, bermakna anda lebih cenderung berfikir secara konsep dan secara abstrak dan sering mampu melihat corak dan hubungan yang mana orang lain tidak dapat melihatnya. Boleh jadi anda suka melakukan eksperimen, menyelesaikan masalah menanyakan soalan-soalan yang berkenaan dengan alam semesta, menganalisa peristiwa atau keadaan dan sikap-sikap manusia. Mungkin anda suka melakukan aktiviti menggunakan nombor, formula dan operasi matematik dan anda sangat minat dalam menyelesaikan masalah-masalah kompleks yang mencabar. Boleh jadi anda adalah seorang yang sistematik dan tersusun dan kemungkinan juga ana mempunyai pemikiran ang logik dan rasional atau hujak atau alasan atas setiap apa yang anda lakukan atau fikirkan pada setiap masa.


Kebijaksanaan Fizikal – Kinestatik (bijak fikizal atau bijak pergerakan)
Deria : Fizikal (zon 8)
Pergerakan Fizikal

Seringkali kita perkatakan tentang ‘belajar dengan melakukannya’. Pengetahuan diperolehi daripada pergerakan fizikal dan juga pergerakan fizikal tubuh yang tidak semestinya diketahui oleh minda sedar dan pemikiran logic seperti bagaimana mengayuh basikal, bagaimana meletakkan kereta secara betul, menari, menangkap objek yang dibalingkan, mengekalkan keseimbangan ketika berjalan dan menekan kekunci computer.

Jika anda mempunyai kekuatan di dalam kebijaksanaan ini, bermakna anda lebih cenderung mempunyai kesedaran deria tubuh yang tinggi. Anda meminati pergerakan fizikal, menari, melakukan dan mencipta sesuatu dengan tangan anda dan juga bermain peranan. Boleh jadi anda sangat baik dalam komunikasi bahasa isyarat tubuh. Selalunya anda akan melakukan sesuatu kerja dengan baik setelah anda melihat orang lain melakukannya dahulu. Kemudian anda menirunya semula. Kemungkinan anda meminati aktiviti-aktiviti fizikal, anda suka tunjukkan bagaimana untuk melakukan sesuatu terhadap selesa duduk tetap pada satu-satu tempat dalam masa yang lama dan mudah merasa bosan dan bingung jika anda tidak terlibat secara aktif dalam setiap apa yang berlaku di sekeliling anda.



Sumber
http://rawatankesihatan.com/

No comments:

Post a Comment