Tuesday 25 October 2011

DUIT SYILING DAN PINDAHAN TENAGA DALAM - JUNIED

1.Apabila seseorang ustaz membaca ayat-ayat Qur'an
kemudian meniup ke arah botol yang berisi air...
maka jadilah air tersebut air doa...


Dan tidak menjadi halangan kalau botol air itu jauh
di hadapan...contohnya apabila Ustaz tersebut mem-
bacakan pada berpuluh botol yang diletak dihadapan-
nya sekaligus.


Yang nyata..semasa membaca..malah semasa meniup pun
nafas ustaz tak sampai pada air...tapi ia tetap ja-
di air doa dengan izin Tuhan...


Ini menunjukkan bukan sekadar membaca ayat qur'an
atau nafas semata-mata...tapi ada sesuatu bentuk
tenaga yang sampai kepada air tersebut...memboleh-
kan air itu menjadi air doa...dan saya istilahkan
ia dengan aura...


Iaitu walaupun bacaan tak sampai...nafas juga tak
sampai...tapi ia tetap jadi air doa kerana auranya
sampai...


Apa yang akan saya sebutkan di sini adalah peminda-
han aura setiap bacaan ayat Qur'an ke sekeping du-
it syiling dengan menggunakan Tenaga dalam ( perna-
fasan )...


Caranya...


1.Boleh gunakan duit syiling 10..20 atau 50 sen...


2.Baca - fatihah 1 kali...


salawat 3 kali...


Ayat Kursi 1 kali...


3.Tutup mata...dan tarik nafas perlahan-lahan...
sambil berzikir Allah...Allah dalam hati 7 atau
11 kali...


4.Tahan nafas sambil berzikir Allah...Allah...7 atau
11 kali dalam hati...


Semasa menahan nafas ini...tumpukan perhatian kepada
duit syiling tersebut...


..bayangkan ia ada di hadapan dahi...di tengah-tengah
antara dua mata...


5.'Hentak' nafas ke dalam sekali...dan serentak itu
anda bayangkan aura bacaan ayat-ayat Qur'an tadi se-
kaligus berpindah ke dalam duit syiling tersebut...


6.Terus hembuskan nafas perlahan-lahan melalui hidung
sambil berzikir Allah...Allah 7 atau 11 kali dalam
hati...sambil terus bayangkan aura ayat-ayat tadi
terus berkumpul dalam duit syiling tersebut...


Kalau nak buat air jarak jauh...letak botol air di-
atas duit syiling...dan ketika terus menghembuskan
nafas...bayangkan aura yang sudah dipindahkan ke-
syiling tersebut naik dan masuk memenuhi air dalam
botol...


Uji Sendiri...Adakah anda Boleh Memindahkan Aura...?


Iaitu adakah anda dapat memindahkan aura ke duit syi-
ling...sila uji sendiri...


1.Caranya sama seperti di atas cuma bezanya...syiling
itu berada dalam genggaman seseorang lain...sambil ia
menutup mata...


2.Apabila ia merasa sesuatu tindakbalas pada syiling
tersebut sebaik sahaja anda memindahkan aura...contoh
-nya ia merasa syiling itu tiba-tiba menjadi suam..
atau panas...mengeluarkan suatu tekanan...gatal atau
sebagainya...bererti anda telah berjaya memindahkan
aura...


Tapi kalau ia tak merasai sesuatu...anda boleh men-
cuba pada rakan lain...dan rakan itu pula boleh men-
cubanya ke atas anda...


3.Kalau tak ada tindakabalas....ia antara dua kemung-
kinan...


- anda tak berjaya memindahkan aura...


- tak ada angin bisa jin pada tapak tangan rakan ter-
sebut kerana hanya orang yang mengalami gangguan akan
merasa tindakbalas dari aura tersebut...


4.Cara saya...


Saya beri 5 keping syiling kepada 5 orang kanak-kanak
iaitu setiap seorang menggenggam syiling...( biasanya
anak buah...dan kelebihan kanak-kanak mereka sangat
peka serta berterus terang...)


Kemudian saya akan pindahkan aura kepada lima keping
syiling tersebut serentak...biasanya saya akan bayang-
kan aura tersebut meletup pada syiling dan masuk ke-
dalam tapak tangan...


Dua orang merasakan syiling itu panas suam beberapa
saat semasa aura tersebut dipindahkan kepadanya...


Maka ia ada beberapa kesimpulan...


- pemindahan aura itu berjaya ( dengan izin Tuhan )


- aura boleh dipindahkan kepada lebih daripada seke-
ping duit dyiling dalam satu masa...


- ada angin bisa jin pada tapak tangan dua orang kan-
ak-kanak tadi...maka besar kemungkinannya ada gangg-
uan jin dalam badan...


KEGUNAANNYA...


1.Untuk membuat air doa jarak jauh...iaitu seseorang
yang minta dibuatkan air itu menyediakan duit syiling
dan meletakkan botol air di atasnya...tak perlu buka
tutupnya....


Lebih baik..ia bacakan Bismillah...sekali...salawat
3 kali dan tiup pada air sambil niatkan air itu ia
minta buat pengisian...


Tapi lebih baik ia bacakan fatihah sekali...salawat
3 kali...dan kalau nak tambah...ayat Kursi 1 atau
3 kali...


Dengan ini...kalau anda nak buat air doa pada kelua-
rga seperti ibu bapa...anak-anak..adik beradik...
saudara mara atau sebagainya...tak perlu gunakan
banyak masa dengan mengepos..mengirim melalui kende-
raan awam...keretapi...kapal terbang dan sebagainya.


walaupun ia khusus untuk ahli tenaga dalam...tapi sa-
ya kaji rahsia ini dan bukakan ia kepada umum...siapa
pun anda...anda boleh uji sendiri...dan kalau dengan
izin Tuhan anda dapat melakukannya...maka sila guna-
kan untuk kebaikan...


Saya cuma menyampaikan rahsianya...tapi perkara samada
anda boleh melakukannya atau tidak...saya tak ada se-
barang jaminan...dan pasti ada yang boleh dengan izin
Tuhan...dan ada yang tak boleh...dan biasanya atas se-
bab musabab tertentu...


Kalau anda bukan ahli tenaga dalam...anda boleh cuba
ia dengan fatihah 3 senafas...lebih-lebih lagi kalau
anda dah biasa mengamalkannya...


Bagi ahli tenaga dalam pula...ia tak perlu sebarang
alat...hanya terus kepada air...maka bagi bukan ahli
agak sukar bagi anda untuk mengujinya...( tapi saya
yakin..bukan ahli tenaga dalam sahaja yang boleh
melakukannya...)


ANTARA AIR DOA BIASA DENGAN AIR DOA JARAK JAUH...


Setakat yang saya fahami...sama sahaja khasiat antara
keduanya...


...dan bagi jarak jauh...ia akan jadi air fatihah se-
kiranya yang dibacakan itu fatihah...atau manzil jika
yang dibacakan itu Manzil...dan sebagainya...


Kesan Air Doa...


Samada ia air doa biasa atau jarak jauh..maka ia mem-
punyai beberapa kemungkinan jika diminum oleh seseora-
ang yang sedang mengalami gangguan...


1.Dengan izin Tuhan ia sembuh dan pulih sepenuhnya...


2.Gangguan sekadar berkurangan...


3.Bertambah sakit...kemudian perlahan-lahan sembuh...
samada 'separuh sembuh' atau sepenuhnya...


4.Baik...tapi kemudian gangguan datang semula...


5.Menyebabkan jin bertambah agresif...atau sakit ber-
tambah kuat...dan memerlukan rawatan berhadapan untuk
meredakannya...


6.Kelihatannya seperti tak berkesan...tapi hal sebenar-
nya Tuhan lebih tahu...kerana kadang-kadang jin itu
pandai bersendiwara...


Dan sebagainya...


Berapa Kerap Perlu Dipindahkan ?


Kalau anda buat air Ayat Kursi contohnya...


1.Baca Fatihah 1 kali...


2.Baca salawat 3 kali...


3.Ayat Kursi 11 kali...


4.Al Ikhlas 3 kali...


5.Al falaq 1 kali...


6.An Naas 1 kali...


Asasnya...lebih kerap aura dipindahkan dalam satu sesi
doa itu...lebih baik pengisiannya...


Contohnya...baca 1 dan 2..pindahkan...


...Baca ayat Kursi 2 kali...pindah...kemudian setiap
3 kali...


Atau baca 6 kali pindah...baca 5 kali pindah...


...dan baca seterunya kemudian pindahkan sekali...


Kalau ayat Manzil...anda boleh pindahkan sebanyak sekali
..3 kali...5 kali atau sebagainya selama membacakannya...
terpulang pada budi bicara dan pendapat anda sendiri...


Selain itu...Bismilllah 5....7..Ayat seribu Dinar...dan
sebagainya juga boleh dipindahkan.


PERNAFASAN...


Iaitu pernafasan memindahkan aura dengan lebih terperinci.


1.Apa bila anda menarik nafas panjang dan dalam-dalam se-
cara perlahan-lahan...kempiskan perut serta kembangkan da-
dada juga perlahan-lahan ( pernafasan dada ).


Sambil menutup mata..tumpukan perhatian kepada gerakan an-
gin yang masuk...dari hidung...perlahan-lahan masuk dan
turun ke dada...


2.Semasa menahan nafas...perhatian yang sedang kita tumpu-
kan ke dada itu...perlahan-lahan tumpukan naik ke atas...
ke tengah-tengah dahi...dan masa itulah bayangkan syiling
tersebut...serta tumpukan perhatian kepadanya...


Adapun gerakan aura itu sebenarnya tak mengikut arus angin
tapi ianya mengikut rasa tumpuan kita...maka aura itu boleh
digerakkan ke mana-mana mengikut tumpuan perhatian kita...
termasuk ke tapak tangan...tapak kaki...dada...perut...atas
kepala dan sebagainya...


Biasanya ia hanya boleh dibuat setelah beberapa lama berla-
tih mengikut latihan serta bakat masing-masing...


Maka tumpuan ke syiling tersebut membuatkan tumpuan aura
kita berpusat kepadanya...


Wallohu a'lam

CARA RAWATAN DAN KESEMBUHAN - JUNIED

Ada beberapa kemungkinan bagi sebarang penyakit
dari sebab gangguan yang dirawat...iaitu...


1.Sembuh serta merta...


Iaitu terutamanya untuk gangguan yang masih ba-
ru..gangguan jin liar...atau anda sekadar ter-
kena angin bisanya...dan sebagainya...


2.Sembuh serta merta tapi sakit semula...


Ia paling biasa berlaku pada gangguan oleh jin
saka...maka rawatannya perlu ulangan tanpa seba-
rang had tempoh...mungkin berhari...berminggu...
berbulan atau bertahun...


3.Sakit atau gangguan tak sembuh...hanya sekadar
berkurangan...maka biasanya perlu rawatan lanjut
atau berterusan...


4.Tak sembuh-sembuh atau berkurangan...


Terutamanya apabila penyakit atau gangguan terse-
but tak serasi atau tak sesuai pada bidang atau
kemahiran perawat...


Ketika saya mengalami suatu gangguan sebelum ija-
zah...malah sebelum mengenal Ayat Manzil...saya
berusaha mencari perawat...termasuk seorang ustaz
( ketika itu saya masih menyimpan talipinggang il-
mu kebal...tapi saya tak faham kesannya... )


Ustaz itu kata..engkau tak sakit apa-apa ni...dan
saya merasa tak puas hati sangat dengan ustaz ter-
sebut...hinggalah masanya saya faham...saya ni ada
masalah gangguan jin...siapa suruh jumpa ustaz pakar
urut tulang ?...


5.Macam sembuh...tapi tak sembuh...


Biasanya jin itu lari...kerana tak tahan...atau 'st-
rategi'...atau bersembunyi dalam badan...dan ada ma-
saya ia akan masuk atau timbul semula...


6.Bertambah sakit semasa atau setelah dirawat...


Biasanya berlaku pada gangguan jin yang sudah lama
dan sebati dalam badan...


Sakitnya itu kerana jin tersebut terkena dan terseksa
atau angin bisanya 'dicuci'...


Biasanya kalau rawatan itu serasi...ia paling sakit
pada awal-awalnya...kemudian semakin berkurangan...dan
perlahan-lahan bertambah pulih...


kalau gangguan kuat tapi 'tak sakit pun'...maka kemun-
ngkinan besar jin itu dalam keadaan selamat sejahtera
maka cari perawat yang buat ia tak selamat sejahtera.


...dan sebagainya...


Bahaya Akidah Pada Perawat...


1.Merasa diri hebat...


2.Merasa diri yang menyembuhkan...


3.Merasa ilmu diri yang menyembuhkan...


4.Merasa bangga dengan diri...


...dan sebagainya...


Maka semua ciri-ciri di atas menunjukkan...


1.Kita merasa diri ada kuasa penyembuh...


2.Kita merasa diri berkuasa mendatangkan bekas
(manafaat) kepada makhluk...


...dan sebagainya...yang secara terang-terangan
menjerumuskan diri kita ke lembah syirik...sedang-
kan pada hakikatnya...hanya Tuhan yang berkuasa
mendatangkan manfaat atau mudarat kepada semua
makhluknya...bagaimana ?


Di sini beberapa contoh...


1.Kita berfikir...dengan kekuasaan Tuhan...dan
kalau tak izinkan...maka fikiran kita akan ter-
henti...


2.Pisau memotong daging...pisau cuma ditekan ke-
atas daging...tapi yang mengoyakkan daging itu
pada hakikatnya bukan pisau...sebaliknya koyak-
nya daging itu adalah kekuasaan Tuhan...


Tanpa kekuasaan Tuhan yang menjadikan koyak...
maka pisau setakat ditekan...dan tak akan membe-
ri sebarang bekas...


3.Sakit diberi ubat...tapi yang menyembuhkan sa-
kit itu adalah Tuhan...sedangkan ubat hanya seb-
ab...iaitu Tuhan mencipta suatu peraturan alam
yang sentiasa mengaitkan antara sebab dan akibat.
(...tapi harus bagi Tuhan untuk mengabaikan perka-
itan antara sebab dan akibat...)


Maka penting bagi perawat...dalam merawat niat ke-
rana mencari keredhaan Tuhan...jangan pula hati
atau akidah tersasar atau tersesat menyekutukan
Tuhan dengan 'kekuasaan diri sendiri'...


Kita sibuk merawat...mungkin 'berperang' dengan
jin...syaitan pula sibuk membisikkan berbagai
jalan kepada kesesatan...


Kalah dengan jin...kita sekadar sakit...tapi ka-
lah dengan bisikan syaitan...tanpa Rahmat Tuhan...
neraka padahnya...


Maka sebesar-besar perjuangan seorang perawat...
adalah mempertahankan kebersihan akidah hati ter-
hadap Tuhan...dan perang dengan jin itu sekadar
perjuangan kecil...


Begitu juga...apabila kita mempunyai suatu peras-
aan sentiasa inginkan orang berubat dengan kita...
maka 'pereksa' hati sendiri...kerana ditakuti yang
demikian itu adalah kerana kita ada perasaan boleh
menyembuhkan orang sakit...( syirik )


BANGGA DIRI...


Salah satu cabaran terbesar perawat adalah segala
ikhtiar dan penat jerihnya sendiri dalam merawat.


...kerana bukan mudah untuk hati kita mengatakan...
sembuhnya seseorang itu semata-mata kerana Rahmat
pertolongan Tuhan semata-mata...


...sedangkan kita sendiri dapat merasakan bagaimana
payahnya kita macam 'nak rak'...bertungkus lumus...
berpenat lelah..peritjerih...bermati-matian dan se-
bagainya semata-mata kerana merawat pesakit...


...tiba-tiba pula Tuhan menyembuhkannya...maka spon-
tan hati kita berbisik..." boleh tahan juga aku ni.."
dan sebagainya...iaitu kita merasa bangga kerana seg-
ala usaha...susah payah kita berhasil...malah tak sia-
sia kita menggunakan segala ilmu dan kebijaksanaan
diri dalam mengatasinya...


Bangga tak apa...kerana ia sifat semulajadi kita...
tapi jadikan kebanggaan itu sebagai jalan kepada ke-
redhaan Tuhan dengan mengembalikan segala kekuasan...
kehendak...dan puji-pujian itu kepada Tuhan...


...maka jadilah kebanggaan itu kepada rasa bersyukur...
rasa tak berkuasa dan rasa bergantung kepada Rahmat
pertolongan Tuhan semula...


Tentang penat lelah kita itu...Insya Allah...ia di-
sifatkan sebagai usaha penat jerih kita...iaitu satu
kaitan antara sebab dan akibat...maka mudah-mudahan
diterima Tuhan akannya...dan mendapat keredhaanNYA.
(...janji Syurga...)


Jangan sampai kita dalam merawat itu ( mencari kere-
dhaan Tuhan )...akidah diri pula tersesat kepada ke-
murkaan Tuhan...

Mutiara kata dari Ilmuwan Islam

Know, dear son, that days are but hours, and hours are but breaths, and every soul is a container, hence let not any breath pass without benefit, such that on the Day of Judgement you find an empty container and feel regret!


Be aware of every hour and how it passes, and only spend it in the best possible way; do not neglect yourself, but render it accustomed to the noblest and best of actions, and send to your grave that which will please you when you arrive to it.

If I were to describe my state, then I am never content with reading books, and when I see a book that I had not seen before, it is as if I have found a treasure. … And if I said that I read 20,000 books, then in truth it would be more, and I was then still a student.

I benefitted from reading those books by observing the lives of the early people, and the extent of their memorization, their determination, their worship, the diversity of their disciplines, of which one would not know had one not read those books. Thus I disliked the current state of people and looked down on the weak determination of students nowadays. And to Allah is all praise.

(Ibn al-Jawzī in his Lafat al-Kabid fī Naṣīḥat al-Walad)


Al-’Abbas al-’Alawi on Giving Priority to What is Important

Know that your mind cannot contain everything, hence dedicate it to the important matters. Know that your money is not sufficient to enrich all people, so devote it to the rightful people. Know that your generosity cannot be enough for all the people, hence seek to reserve it for the people of grace. Know that your night and day cannot satisfy all your needs, even if you strive hard, hence divide them carefully between times of work and times of rest.

For occupying your mind with that which is unimportant is undermining what is important, and the money you spend in useless expenses you will lack when you need it for necessary ones. And the generosity you bestow on those undeserving of it will undermine you when you are unable to bestow it on people of grace. Spend your night and day on unnecessary matters and you will regret it in times of need.

Tips untuk jaga masa dengan baik dari Imam al-Suyuti:

Al-Ḥāfiẓ al-Imām al-Suyūṭī mentioned that he heard his teacher say:
“Hurry, O seeker of knowledge, in three things: eating, walking, and writing.”

Monday 24 October 2011

Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah - Ujian dan Cobaan

Ibn Qayyim menekankan bahawa hidup di dunia ini merupakan ujian dan cubaan daripada Allah S.W.T. Ujian yang dikenakan kepada manusia itu boleh sama ada dalam bentuk anugerah harta kekayaan ataupun diberikan kehidupan yang susah. Anugerah kekayaan kepada seseorang tidak bermaksud Allah S.W.T sayang kepadanya. Demikian juga ujian kemiskinan tidak bermaksud Allah S.W.T benci kepada seseorang. Harta kekayaan yang dimiliki oleh manusia bukanlah bererti hidup ini penuh dengan kesenangan.

Friday 21 October 2011

Hadith - Amal Jariah

          Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah
          s.a.w. bersabda,
"Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang salih yang ditinggalkan, Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir di perjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya (ini berupa wakaf yang berkekalan untuknya)."

Berpuasa 10 Muharam - Pendapat Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah

Menurut Ibn Qayyim al-Jauziyyah: Susunan (kelebihan) puasanya ada tiga, yang paling sempurna ialah puasa (dimulakan) sehari sebelumnya dan sehari selepasnya, berikutnya (boleh juga) puasa pada hari kesembilan (Tasu’aa) dan kesepuluh (‘Asyura), terdapat banyak hadis dalam perkara ini, berikutnya pula (boleh juga) puasa pada 10 Muharam sahaja. – Rujuk Zaad al-Ma’ad.
Rasulullah s.a.w. tidak pernah memerintahkan amalan ibadah lain untuk dikhususkan sempena hari Asyura melainkan ibadah berpuasa sebegini sahaja.
Oleh itu sebaik-baiknya kita berusaha untuk mengamalkan sunah Nabi s.a.w.

Zad al-Ma ‘ad Karya Kritis Ibn Qayyim al-Jauziyyah - Sedikit Ulasan Dr Maza

Minggu lepas telah diperkenalkan secara ringkas ketokohan al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Dalam soalan minggu lepas juga, pembaca telah bertanya tentang salah satu karya Ibn al-Qayyim iaitu Zad al-Ma’ad fi Hadyi Khair al-‘Ibad. Pembaca berkenaan telah membaca karya ini dalam terjemahan Indonesia. Kitab asalnya adalah dalam bahasa ‘Arab. Maksud Zad al-Ma’ad fi Hadyi Khair al-‘Ibad ialah bekalan menuju akhirat mengenai petunjuk sebaik-baik hamba (Nabi s.a.w).


Kitab ini sebenarnya merupakan sebuah karya Sirah Nabi dan kefahaman dan pengajaran sirah dan sunnah (Fiqh al-Sirah wa al-Sunnah) sekaligus. Buku ini menghimpunkan hadis-hadis tentang keadaan Rasulullah s.a.w; nasab, kelahiran baginda, pengutusan baginda, sifat, dan petunjuk atau teladan baginda sebagai seorang rasul dalam berbagai hal hal kehidupan. Kemudian analisanya yang tajam menghasilkan kesimpulan-kesimpulan yang berharga dari segi ilmu Fiqh al-Sunnah dan Fiqh al-Sirah secara lebih khusus.

Karya Berdisiplin

Kitab Zad al-Ma‘ad (Terjemahan Indonesia)
Dalam karya ini, Ibn al-Qayyim tidak menyusun semua episod Sirah berdasarkan urutan (kronologi) yang biasa dibuat oleh penulis-penulis Sirah, tetapi hanya peristiwa-peristiwa penting sahaja. Ini barangkali disebabkan pengaruh ilmu hadis yang menguasai diri beliau yang kristis dan bermetodogi, maka beliau tinggalkan episod-episod sirah yang tiada kekuatan riwayat, dan kronologi zaman yang tiada bukti. Bahkan beliau sendiri mengkritik episod-episod yang disebutkan dalam sesetengah penulisan sirah yang tiada sandaran yang jelas. Ini seperti yang disebut oleh Dr Hammam Sa`id di dalam Muqaddimah kepada Sahih al-Sirah al-Nabawiyyah yang ditulis oleh Ibrahim al-`Ali:
“Para ahli sejarah dan penulis sirah telah tasahul (memudah-mudahkan) dalam periwayatkan. Mereka menyebut di dalam kitab-kitab mereka khabar-khabar yang terputus sanadnya (munqati’) kerana ingin menjaga disudut kesinambungan gambaran sejarah berkaitan dengan peristiwa-peristiwa tersebut. Sementara para `ulama hadis berpandukan metodologi kritis yang membezakan antara riwayat-riwayat yang sahih dengan yang selainnya. Sekalipun membawa kepada terputusnya gambaran sejarah atau penerimaan episod-episod secara tidak lengkap”. (Dr Hammam Sa‘id, Muqaddimah kepada Sahih al-Sirah al-Nabawiyyah, m.s. 7, Jordan: Dar al-Nafais)
Oleh itu, kita dapati Ibn Qayyim teliti dalam pengambilan riwayat yang hendak dijadikan sandaran dalam karyanya ini. Umpamanya dalam bab Khitan Rasulullah s.a.w. beliau menyebut:
“Telah berbeza dalam perkara ini kepada tiga pendapat; pertama: baginda dilahirkan dalam keadaan telah dikhatankan dan riang. Diriwayatkan mengenai perkara itu hadis yang tidak sahih. Abu al-Faraj Ibn Jauzi menyenaraikan riwayat tersebut dalam kitabnya al-Maudu‘at (Senarai Hadis-Hadis Palsu). Tiada satu hadis yang thabit pun mengenai hal itu. Ia juga bukan daripada keistimewaan baginda kerana ramai orang lain yang lahir dalam keadaan telah dikhatan”. (Zad al-Ma‘ad 1/81, Beirut: Muasasah al-Risalah)
Contoh lain beliau menyebut keadaan Nabi s.a.w ketika berkhutbah:
“Nabi s.a.w tidak pernah memegang pedang atau selainnya (ketika berkhutbah). Hanya baginda memegang anak panah atau tongkat sebelum dibuat mimbar. Baginda (ketika berkhutbah) dalam peperangan memegang anak panah dan ketika Jumaat memegang tongkat. Tidak pernah diriwayatkan bahawa baginda memegang pedang. Apa yang disangka oleh sesetengah golongan jahil bahawa baginda sentiasa memegang pedang sebagai tanda bahawa Islam ditegakkan dengan pedang adalah kejahilan yang teramat. Tidak pernah diriwayatkan bahawa baginda selepas dibuat mimbar menaikinya dengan pedang, atau anak panah atau selainnya. Tidak juga sebelum dibuat mimbar baginda memegang pedang di tangannya sama sekali. Hanya baginda memegang tongkat atau anak panah”. (Zad al-Ma‘ad, 1/439).
Ertinya, membaca al-Sirah al-Nabawiyyah menerusi karya Ibn Qayyim ini dapat menyelamatkan seseorang daripada bercampur baur dengan riwayat-riwayat yang tidak benar yang biasanya banyak karya-karya kurang teliti mengenainya. Maka, membaca Zad al-Ma‘ad dapat membentuk minda kritis ke atas riwayat-riwayat Sirah. Pembaca Ibn Qayyim akan terkena tempias nilai-nilai kritis yang tinggi yang diwarisi oleh Ibn Qayyim daripada gurunya Ibn Taimiyyah r.h.
Pengajaran Dari Sirah

Kitab Zad al-Ma‘ad (Bahasa Arab)
Kitab Zad al-Ma‘ad ini barangkali merupakan kitab Fiqh al-Sirah (Kefahaman dari Sirah) yang pertama secara teratur yang ditulis. Al-Imam Ibn al-Qayyim bukan sahaja menyebut riwayat-riwayat berhubung dengan sirah Rasulullah s.a.w, sebaliknya menyebut juga pengajaran yang dapat diambil daripadanya. Apa yang istimewa pengajaran-pengajaran itu dibuat atas maklumat Sirah yang telah dianalisis olehnya.
Penguasaan Ibn Qayyim dalam menganalisis sanad dan matan menghasilkan kesimpulan-kesimpulan yang menggambarkan realiti dan tujuan sebenar daripada kehidupan Rasulullah s.a.w. Contohnya, ketika beliau menceritakan pakaian Rasulullah s.a.w, beliau membuat kesimpulan seperti berikut:
“Petunjuk Nabi s.a.w dalam berpakaian itu adalah yang paling sempurna, paling bermanfaat (sesuai) dan ringan untuk badan dan paling mudah untuk dipakai dan ditangkalkan. Baginda kerap memakai rida` (baju separuh yang menutup bahagian badan ke atas) dan izar (kain yang menutup separuh bahagian badan ke bawah). Ia ringan untuk badan dibandingkan yang lain. Baginda kerap memakai gamis, bahkan itulah yang paling disukai baginda. Maka petunjuk baginda dalam pakaian adalah memakai apa yang paling manfaat untuk badan. (Zad al-Ma‘ad, 4/237).
Ketajaman mindanya, juga pengalaman dakwah dan kehidupan yang dilaluinya menyebabkan peristiwa-peristiwa kehidupan rasul diulas dengan tepat dan berkesan. Umpamanya, kata beliau:
“Sesiapa yang merenung keadaan alam ini, akan melihat begitu banyak mereka yang menolong para penguasa atas tujuan-tujuan mereka yang jahat dan menolong ahli bid‘ah atas perbuatan bid‘ah mereka disebabkan untuk selamatkan diri daripada tindakan mereka. Sesiapa yang Allah berikan hidayah, ilhamkan petunjuk dan pelihara dirinya maka dia enggan untuk bersepakat dengan perbuatan yang haram dan bersabar atas permusuhan mereka. Akhirnya, bagi mereka kesudahan yang baik di dunia dan akhirat seperti yang berlaku kepada para rasul dan pengikut mereka seperti Muhajirin dan Ansar. Juga mereka yang diuji daripada kalangan para ulama, ahli ibadah, mereka yang soleh dari kalangan para pemerintah, peniaga dan selain mereka.” (Zad al-Ma‘ad, 3/15).
Demikian analisis kritis dalam memahami sesuatu peristiwa sirah. Dalam kisah Perang Khaibar umpamanya, beliau berkata :
“Sesiapa yang menganalisa Sirah dan Maghazi dengan benar-benar teliti akan nyata untuknya bahawa Khaibar itu dibuka secara kekalahan musuh. Rasulullah s.a.w menguasai keseluruhan buminya dengan pedang secara kekalahan (di pihak Yahudi). Jika ia dibuka secara perdamaian tentu Rasulullah s.a.w tidak menghalau mereka darinya” (Zad al-Ma‘ad, 3/328-329).
Bacalah karya ini, ia sangat bermanfaat dan membentuk minda yang kritis serta peka kepada keabsahan fakta dan kemunasabahan maksud di sebalik riwayat-riwayat Sirah.

Siapakah al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah? Dr Maza menjawab...

Soalan: Prof Madya Dr Asri, saya suka membaca buku-buku agama. Walaupun saya tidak boleh membaca bahasa Arab, saya akan membaca dalam Bahasa Melayu atau Inggeris. Baru-baru saya ke Indonesia saya berjumpa buku hasil hasil karya Imam Ibn Qayyim dan saya beli sebuah karya beliau Zad al-Maad. Dengan membaca buku tersebut saya dapati banyak kefahaman saya yang kurang tepat. Apakah pendapat Dr Asri tentang beliau dan karya tersebut?

Jawapan Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin: Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah ialah seorang tokoh ilmuan Islam yang terkenal. Buku-buku beliau pada hari ini telah banyak diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Melayu dan Indonesia. Beliau ialah Sham al-Din Abu Abd Allah, Muhammad bin Abi Bakr bin Ayyub bin Sa’d bin Hariz al-Zar‘i al-Dimasyqi. Dikenali dengan panggilan Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Gelaran al-Jauziyyah itu berkaitan dengan pusat pengajian yang dibangunkan oleh Yusuf bin ‘Abd a-Rahman al-Jauzi (meninggal 656H) yang mana bapa Ibn al-Qayyim menjadi pengurusnya. Dilahirkan pada 7hb Safar pada tahun 691H di sebuah kampung sekitar 55 mil (batu dalam kiraan dahulu) dari Bandar Damsyik.


Kitab Zad al-Maad
Guru
Mempelajari hadis daripada al-Syihab al-Nabulusi, al-Qadi Taqiyy al-Din bin Sulaiman, Abu Bakr bin ‘Abd al-Daim, ‘Isa bin al-Mut‘im, Ismail bin Maktum, Fatimah bint Jauhar dan lain-lain. Beliau juga mempelajari ilmu-ilmu lain dalam Bahasa Arab, Fiqh dan al-Usul daripada berbagai-bagai guru seperti yang disebut dalam sumber-sumber kitab Tarajum dan Tarikh.
Namun episod yang paling penting dalam hidupnya adalah perguruannya dengan Syeikh al-Islam al-Hafizd Ibn Taimiyyah r.h. Beliau sentiasa mendampingi Ibn Taimiyyah sejak kepulangan Ibn Taimiyyah dari Mesir pada tahun 712H sehingga pada hari kewafatannya pada tahun 728H. Perdampingan beliau dengan Ibn Taimiyyah pada masa usianya masih muda dan penuh kemampuan untuk mengutip limpahan keluasan dan kematangan ilmu Syeikh al-Islam berkenaan. Kecintaannya kepada gurunya itu telah memenuhi hidupnya.
Seperti kita tahu, Ibn Taimiyyah seorang yang hebat. Sehingga al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) mensifatkan:
“Ibn Taimiyyah imam kepada semua para imam, keberkatan umat, yang sangat alim di kalangan ulama, pewaris para anbiya..” sehinggalah beliau menggelarnya sebagai “Syeikh al-Islam”. (Ibn Hajar al-`Asqalani, al-Durar al-Kaminah,1/158-159, Beirut: Dar al-Jil).
Sementara tokoh penganalis rawi hadis iaitu al-Hafiz al-Zahabi (meninggal 748H) menyenaraikan Ibn Taimiyyah itu di dalam kitabnya Tazkirah al-Huffaz yang dikhaskan untuk para hafiz dalam hadis. Beliau menyebut:
“Ibn Taimiyyah: seorang syeikh, imam, al-`allamah (sangat alim), al-hafizd, seorang yang kritis, mujtahid, penafsir (al-Quran) yang mahir, beliau adalah Syeikh al-Islam…. dari lautan ilmu, dari para cendikiawan yang terbilang, dari golongan zuhud yang sukar dicari, dari tokoh-tokoh yang berani dan pemurah lagi mulia, dipuji oleh penyokong dan penentang” (Al-Imam al-Zahabi, Tazkirah al-Huffaz, 4/1496, India: Haidar Abad).
Limpahan ilmu Ibn Taimiyyah ini telah membanjiri kehidupan Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Beliau begitu mencintai Ibn Taimiyyah sehingga al-Hafiz Ibn Hajar ketika memperkenalkan biodata Ibn al-Qayyim r.h berkata:
“Beliau seorang yang berani, luas ilmunya, pakar dalam dalam perbezaan pendapat dan mazhab-mazhab salaf. Kecintaannya kepada Ibn Taimiyyah telah mempengaruhinya sehingga dia tidak berbeza pendapat sedikit pun dengan Ibn Taimiyyah bahkan membela semua pendapatnya. Beliaulah yang telah meringkaskan buku-buku Ibn Taimiyyah dan menyebarkan ilmunya.. beliau dikurung dalam kubu bersama Ibn Taimiyyah selepas dihina dan dipukul atas unta yang dibawa mengeliling orang ramai. Apabila Ibn Taimiyyah meninggal dia dikeluarkan dari kurungan.. tempoh perdampingannya dengan Ibn Taimiyyah adalah sejak Ibn Taimiyyah pulang dari Mesir pada tahun 712H sehingga Ibn Taimiyyah meninggal”. ( Ibn Hajar al-‘Asqalani, al-Durar al-Kaminah, 4/401)
Demikian al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah berkongsi menghadapi tribusi dakwah yang terpaksa dilalui oleh gurunya sehingga gurunya meninggal. Kata Ibn Hajar al-‘Asqalani:
“Ibn Taimiyyah terus dipenjara sehingga kembali ke rahmat Allah. Kepada Allah juga kembali segala urusan. Dia (Allah) memerhatikan mereka yang khianat dan apa yang disembunyikan dalam dada. Hari kematian Ibn Taimiyyah itu menjadi bukti, manusia memenuhi jalan menyambut jenazahnya, orang Islam datang dari serata pelusuk. Mereka mengambil keberkatan dengan menghadiri jenazahnya, pada hari yang ditegakkan bukti, mereka semua ingin memegang pengusungnya sehingga patah kayunya. ( Ibn Hajar al-`Asqalani, al-Durar al-Kaminah, 1/155).
Murid-Muridnya
Antara bukti kehebatan tokoh ilmuwan adalah hasil ilmiah yang tertonjol pada diri murid-murid yang mengambil ilmu daripadanya. Begitulah Ibn al-Qayyim terbukti kehebatannya menerusi murid-muridnya. Di sini disebutkan beberapa orang tokoh ilmuwan besar dalam bidang hadis yang lahir dari asuhan al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah; al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali (meninggal 795H). Tokoh ilmuwan terbilang terutama dalam bidang hadis. Menghasilkan karangan-karangan yang masyhur termasuk Syarh Sunan al-Tirmizi. Juga al-Hafiz Ibn Kathir (meninggal 774H). Tokoh hadis, al-Tafsir bi al-Ma`thur dan sejarahwan yang terkenal. Antara karangannya yang terkenal al-Bidayah wa al-Nihayah, Tafsir al-Quran al-‘Azim, al-Fusul fi Sirah al-Rasul, Jami’ al-Masanid, Mukhtasar ‘Ulum al-Hadith dan lain-lain. Juga, al-Hafiz Ibn Qudamah al-Maqdisi atau dikenali dengan Ibn ‘Abd al-Hadi (meninggal 744H). Ilmuwan hadis yang terbilang. Menulis lebih daripada 70 karangan. Meninggal sebelum sempat berusia 40 tahun. Antara karangannya dalam bidang hadith al-‘Ilal.
Kewafatannya
Kata Ibn Rajab al-Hanbali:
“Beliau wafat waktu Isyak, malam Khamis pada 13hb Rejab 751H… Diiringi jenazahnya oleh manusia yang begitu ramai. Diperlihatkan untuknya mimpi-mimpi yang begitu banyak dan baik. Allah meredhainya. Sebelum meninggal, dia melihat al-Syeikh Taqiyy al-Din (Ibn Taimiyyah) dalam mimpinya. Dia bertanya mengenai kedudukan gurunya itu. Gurunya mengisyaratkan tentang kedudukannya melebihi sebahagian tokoh-tokoh yang besar. Kemudian Ibn Taimiyyah berkata: “Engkau hampir mencapai kedudukan kami, tetapi engkau sekarang pada peringkat Ibn Khuzaimah”. (Ibn Rajab al-Hanbali, Zail Tabaqat al-Hanabilah, 1/363).
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menerima kisah tersebut dan menyebutnya dalam al-Durar al-Kaminah:
“Teramat ramai yang menghadiri pengebumiannya. Diperlihatkan kepadanya mimpi-mimpi yang baik. Beliau menyebut sebelum kematiannya bahawa beliau melihat gurunya Ibn Taimiyyah dalam mimpinya. Beliau bertanya mengenai kedudukan gurunya itu, lalu dia menjawab bahawa beliau ditempatkan melebihi kedudukan beberapa tokoh yang besar dan “engkau hampir akan mencapai kedudukan itu, cumanya engkau berada pada peringkat Ibn Khuzaimah” (4/403).
Pujian Ulamak
Banyak pujian yang telah diungkap oleh ilmuwan-ilmuwan besar untuk al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah ini. Antara mereka yang memuji beliau ialah tokoh-tokoh pengkaji Rijal (rawi hadis) seperti al-Zahabi, Ibn Rajab al-Hanzali, Ibn Nasir al-Dimasyqi, Ibn Hajar al-‘Asqalani dan lain-lain. Di sini memadai dipetik pujian al-Hafiz Ibn Kathir yang disebut oleh Ibn Hajar al’Asqalani dalam al-Durar al-Kaminah:
“Ibn Qayyim itu banyak bersolat, membaca al-Quran, baik akhlaknya, sangat penyayang, tidak hasad dan dengki. Aku tidak tahu sesiapa di zamannya yang lebih kuat ibadah daripadanya. Beliau bersolat sangat lama, memanjangkan rukuk dan sujudnya.. apabila selepas Solat Subuh beliau akan duduk ditempatnya dan berzikir sehingga matahari terbit lalu berkata: “inilah pagiku, jika aku tidak duduk maka hilanglah kekuatanku” (Ibn Hajar al-‘Asqalani, al-Durar al-Kaminah 4/401).

Thursday 20 October 2011

IBNU QAYYIM - TANGISAN DAN AIR MATA

Wahai sahabatku ,ini adalah bingkisan dariku utk tatapan dan utk pedoman seharian kita dimuka bumi ini.....

jenis-Jenis Air mata

Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis
1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
2) Menangis kerana rasa takut.
3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.
5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.
6) Menangis kerana terlalu sedih.
7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.
Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.

"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An
Najm : 43)

Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumber nya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia
tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Sepertilah sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti?.kalaulah air mata itu di tampung banjirlah dunia ini.


Tangis tercela atau terpuji ??
Ada tangisan yang sangat di cela umpamanya meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian.

Ada pula tangisan sangat-sangat! di puji dan di tuntut iaitu tangisan
kerana menginsafi dosa-dosa y ang silam atau tangis kerana takut akan azab
dan siksa Allah.


Tangisan dapat memadamkan api Neraka
"Rasulullah saw bersabda : Tidaklah mata seseorang menitiskan air
mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan
di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."


Air mata taubat Nabi Adam a.s
Beliau menangis! selama 300 tahun tanpa mendongak ke langit tersangat takut dan hibanya terhadap dosa yang telah ia lakukan.Dia bersujud di atasgunung dan air matanya mengalir di jurang Serandip.

Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu manis dan pohon bunga cengkih.Beberapaekor burung telah meminum akan air mata Adam lalu berkata, "Manis sungguh air ini." Nabi Adam terdengar lalu menyangka burung itu mempersendakannya lalu ia memperhebatkan tangisannya.

Lalu Allah mendengar dan menerima taubat Adam dan mewahyukan,

"Hai Adam sesungguhnya belum Aku pernah menciptakan air lebih lazat daripada airmata taubat mu!."


Air mata yang tiada di tuntut
1. Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita bukan kah Tuhan yang telah menentukannya.
2 . Janganlah menangis nonton filem hindustan itu kan cuma lakonan. Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.
3. Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan.
3. Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang ! bersedekah buat amalan.

4. Janganlah menangis kalau tidak di naikkan pangkat yakin lah, rezki itu adalah pemberian Tuhan.

Dari itu??..

Simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk
menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala
dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah swt. Seru lah air mata itu dari persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan
mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.

Berkata Salman Al Faarisi r.a
Aku di buat menangis atas 3 perkara jua :
1) Berpisah dengan Rasulullah saw dan para sahabat-sahabat.
2) Ketakutan seorang yang perkasa tatkala melihat malaikat Isra! il datang mencabut nyawanya.
3) Aku tidak tahu samada aku akan di p erintahkan untuk ke syurga atau neraka.


Air mata tanda rahmat Tuhan
Rasulullah saw bersabda : Jagalah mayat ketika kematiannya & perhatikanlah 3 perkara.
1) Apabila dahi nya berpeluh.
2) Airmatanya berlinang.
3) Hidungnya keluar cecair seperti hingus.

kerana hal hal tersebut menandakan rahmat Allah swt untuk si mayat.
(riwayat dari Salman al Faarisi)

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
1 ."Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
2 .Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
3. Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
4 . dosa-dosa ya! ng silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memilikimu."
sampaikanlah walau satu ayat" al hadis

IBNU QAYYIM - FADILAT ZIKIR

Salam semua. Biasakanlah diri kita supaya mengamalkan zikirullah setiap selepas solat sekurang nya Zikir Munajat dan Selawat Nabi sekurangnya sepuluh kali sehari.



Fadhilat Berzikir


Hafiz ibnu Qaiyim R.A. adalah seorang ulama hadis yang termashur, di dalam risalah Al-Wabil beliau menggariskan beberapa kelebihan berzikir antaranya:




* Zikir menjauhkan syaitan dan melemahkan kekuatannya


* Zikir menyebabkan Allah redha


* zikir menjauhkan dukacita daripada hati manusia


* zikir menggembirakan hati


* zikir menguatkan badan dan menyeronokan sanubari


* zikir memurahkan rezeki


* zikir adalah sinaran hati dan muka


* zikir adalah membawa orang yang berzikir itu kepada kehebatan dan kegagahan yakni dengan memandang wajahnya seseorang merasa gentar


* zikir melahirkan cinta sejati kepada Allah kerana cinta itulah roh islam, jiwa agama, dan sumber kejayaan dan kebahagiaan. Zikrullah itu merupakan pintu cinta Ilahi.


* zikir adalah mendatangkan hakikat Muraqabah dan Muraqabah itu membawa seseorang kepada martabat ihsan. Dengan adanya martabat ihsan maka manusia dapat beribadat kepada Allah dalam keadaan yang seolah-olah ia melihatNya


* Zikir membawa seseorang kepada penyerahan diri dengan
sebulat-bulatnya kepada Allah. Dengan ini lama kelamaan maka setiap urusan dan dalam setiap keadaan Allah menjadi pelindung dan pembantu baginya.


* Zikir adalah membawa seseorang kepada Takarrub (mendekatkan diri) kepada Allah. Jika zikir itu bertambah banyak maka dengan sendirinya ia bertambah dekat kepada Allah dan semakin bertambah lalai daripada berzikir
maka dengan sendirinya ia bertambah jauh dari Allah.


* Zikir adalah membuka pintu makrifat Allah


* Zikir melahirkan keagungan dan kehebatan Allah dan semangat merapatkan diri kepada Allah.


* Zikir adalah menyebabkan Allah ingat kepada seseorang yang ingat kepadanya seperti mana disebutkan di dalam Al-Quran (surah Al Baqarah 151) "Fazkuruunii azkurkum" ertinya "kerana itu ingatlah kamu kepadaku, nescaya Aku ingat pula kepada
mu".

Penawar Jiwa Zikirullah

 



Setiap jiwa merindui kebenaran Ilahi, kerana di sebalik kerinduan itu tersimpan kenikmatan yang paling indah, yang sangat sukar untuk diucapkan dengan kata-kata. Hanya jiwa yang beriman dalam meneguk makrifatullah yang dapat merasakan betapa agungnya jiwa yang mahmudah.
Setiap kemaksiatan adalah racun di dalam hati yang merosak kesucian jiwa seseorang, kerana ia rindu berbuat dosa yang akan mewariskan kehinaan. Oleh sebab itu, meninggalkan dosa bererti menghidupkan jiwa dan memancarkan cahaya keimanan di celah-celah sanubari insan.
Imam Ali bin Abi Talib berpesan: "Tenangkanlah hati dalam waktu-waktu tertentu, kerana jika hati itu merasa letih ia akan menjadi buta". Kemudian Ibnu Munkadir berkata: "Bagiku nikmat dunia ini hanya ada pada tiga perkara, qiamullail, silaturrahim dan solat berjemaah". Wahai insan yang beriman, renungkanlah dirimu agar kamu mengetahui hakikat dirimu sendiri, dengan demikian kamu akan mengenali Pencipta Yang Maha Agung. Berilah penawar dalam jiwa agar ia tetap suci dan tunduk pada Ilahi.

KENAPA PERLU BERZIKIR???

Allah Ta’ala berfirman:

“Karena itu, ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat (pula) kepadamu (dengan memberikan rahmat dan pengampunan). Dan bersyukurlah kepadaKu, serta jangan ingkar (pada nikmatKu)”. (Al-Baqarah, 2:152).
“Hai, orang-orang yang beriman, berdzikirlah yang banyak kepada Allah (dengan menyebut namaNya)”. (Al-Ahzaab, 33:42).

“Laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, maka Allah menyediakan untuk mereka pengampunan dan pahala yang agung”. (Al-Ahzaab, 33:35).
“Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut (pada siksaanNya), serta tidak mengeraskan suara, di pagi dan sore hari. Dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai”. (Al-A’raaf, 7:205).

Rasul Shallallahu’alaihi wasallam bersabda:

“Perumpamaan orang yang ingat akan Rabbnya dengan orang yang tidak ingat Rabbnya laksana orang yang hidup dengan orang yang mati.” HR. Al-Bukhari dalam Fathul Bari 11/208

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

“Maukah kamu, aku tunjukkan perbuatanmu yang terbaik, paling suci di sisi Rajamu (Allah), dan paling mengangkat derajatmu; lebih baik bagimu dari infaq emas atau perak, dan lebih baik bagimu daripada bertemu dengan musuhmu, lantas kamu memenggal lehernya atau mereka memenggal lehermu?” Para sahabat yang hadir berkata: “Mau (wahai Rasulullah)!” Beliau bersabda: “Dzikir kepada Allah Yang Maha Tinggi”.(HR. At-Tirmidzi 5/459)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

Allah Ta’ala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hambaKu kepadaKu, Aku bersamanya (dengan ilmu dan rahmat) bila dia ingat Aku. Jika dia mengingatKu dalam dirinya, Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika dia menyebut namaKu dalam suatu perkumpulan, Aku menyebutnya dalam perkumpulan yang lebih baik dari mereka. Bila dia mendekat kepadaKu sejengkal, Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika dia mendekat kepadaKu sehasta, Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika dia datang kepadaKu dengan berjalan (biasa), maka Aku mendatanginya dengan berjalan cepat”. (HR. Al-Bukhari 8/171 dan Muslim 4/2061.)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

Dari Abdullah bin Busr Radhiallahu’anhu, dia berkata: Bahwa ada seorang lelaki berkata: “Wahai, Rasulullah! Sesungguhnya syari’at Islam telah banyak bagiku, oleh karena itu, beritahulah aku sesuatu buat pegangan”. Beliau bersabda: “Tidak hentinya lidahmu basah karena dzikir kepada Allah (lidahmu selalu mengucapkannya).” (HR. At-Tirmidzi 5/458, Ibnu Majah 2/1246)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

“Barangsiapa yang membaca satu huruf dari Al-Qur’an, akan mendapatkan satu kebaikan. Sedang satu kebaikan akan dilipatkan sepuluh semisalnya. Aku tidak berkata: Alif laam miim, satu huruf. Akan tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf.” (HR. At-Tirmidzi 5/175)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

Dari Uqbah bin Amir Radhiallahu’anhu, dia berkata: “Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam keluar, sedang kami di serambi masjid (Madinah). Lalu beliau bersabda: “Siapakah di antara kamu yang senang berangkat pagi pada tiap hari ke Buthhan atau Al-Aqiq, lalu kembali dengan membawa dua unta yang besar punuknya, tanpa mengerjakan dosa atau memutus sanak?” Kami (yang hadir) berkata: “Ya kami senang, wahai Rasulullah!” Lalu beliau bersabda: “Apakah seseorang di antara kamu tidak berangkat pagi ke masjid, lalu memahami atau membaca dua ayat Al-Qur’an, hal itu lebih baik baginya daripada dua unta. Dan (bila memahami atau membaca) tiga (ayat) akan lebih baik daripada memperoleh tiga (unta). Dan (bila memahami atau mengajar) empat ayat akan lebih baik baginya daripada memperoleh empat (unta), dan demikian dari seluruh bilangan unta.”(HR. Muslim 1/553.)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

“Barangsiapa yang duduk di suatu tempat, lalu tidak berdzikir kepada Allah di dalamnya, pastilah dia mendapatkan hukuman dari Allah dan barangsiapa yang berbaring dalam suatu tempat lalu tidak berdzikir kepada Allah, pastilah mendapatkan hukuman dari Allah.” (HR. Abu Dawud 4/264; Shahihul Jaami’ 5/342.)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

“Apabila suatu kaum duduk di majlis, lantas tidak berdzikir kepada Allah dan tidak membaca shalawat kepada Nabinya, pastilah ia menjadi kekurangan dan penyesalan mereka, maka jika Allah menghendaki bisa menyiksa mereka dan jika menghendaki mengampuni mereka.” (Shahih At-Tirmidzi 3/140)

Beliau Shallallahu’alaihi wasallam juga bersabda:

“Setiap kaum yang berdiri dari suatu majlis, yang mereka tidak berdzikir kepada Allah di dalamnya, maka mereka laksana berdiri dari bangkai keledai dan hal itu menjadi penyesalan mereka (di hari Kiamat).” (HR. Abu Dawud 4/264, Ahmad 2/389 dan Shahihul Jami’ 5/176)

Dikutip dari buku Hisnul Muslim karya Syaikh Dr. Said Ibnu ‘ali Wahf al Qathani

Kehebatan zikir...anda tahu?

Kesan Zikir Terhadap Otak
Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.

Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.


Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar.

Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks. Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain.

Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudaraku se-Islam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.

Zikir ‘senjata’ terbaik hadapi cabaran ujian alam

SETIAP manusia pasti tidak terlepas daripada segala macam ujian dan dugaan hidup. Selagi bergelar insan yang berada di atas muka bumi ini, cabaran itu sebenarnya adalah untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran serta keimanan seseorang hamba. Pelbagai musibah seperti banjir, tanah runtuh dan penyakit yang pelik-pelik serta merbahaya yang dihadapi kita hari ini adalah ujian Allah SWT untuk kita bertanyakan kepada diri sendiri apakah kita daripada kalangan manusia yang sabar atau sebaliknya.

Manusia adalah makhluk paling sempurna ciptaan Allah SWT. Melalui kombinasi roh, jasad, akal dan fikiran menjadikan manusia khalifah yang mentadbir alam ini mengikut peraturan Penciptanya. Kesempurnaan ciptaan menyebabkan manusia lebih hebat berbanding makhluk-Nya yang lain.
Ini diakui melalui firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak Adam, dan Kami telah beri mereka menggunakan pelbagai kenderaan di darat dan laut, dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka daripada benda yang baik-baik serta Kami lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk yang Kami ciptakan.” (Surah al-Isra’, ayat 70)
Keupayaan manusia sebagai khalifah memerlukan kepada beberapa kekuatan dan tumpuan kali ini akan memfokuskan kepada kekuatan emosi dan jiwa sebagai salah satu faktor penting kejayaan manusia meneruskan tanggungjawabnya untuk memakmurkan alam ini.
Sesungguhnya kekuatan dalaman juga penting sebagai benteng pertahanan kukuh dalam menghadapi apa juga rintangan hidup. Allah SWT memberi jaminan beruntungnya manusia yang menjaga dan menyucikan hati serta kerugian mereka yang mengotorinya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya (yang sedia bersih) bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan). Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya (yang sedia bersih) itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).” (Surah al-Syams, ayat 9-10)

Kemewahan juga adalah ujian begitu juga kesusahan dan kesedihan. Justeru, Islam mengatur kehidupan manusia bagaimanakah kaedah yang sepatutnya diamalkan dalam menghadapi ujian hidup.
Zikrullah atau berzikir mengingati Allah SWT salah satu alternatif ke arah pembersihan dan ketenangan jiwa daripada segala macam kekalutan dan sifat mazmumah. Zikrullah yang dimaksudkan ialah mengagungkan Allah SWT, menyebut kalimah Allah SWT, mengucap tasbih, tahmid dan takbir serta melakukan pujian kepada-Nya.
Termasuk dalam istilah zikrullah ialah mengerjakan solat, menghadiri majlis ilmu dan membaca al-Quran. Ini bererti seseorang hamba Allah SWT perlu dan mesti melakukan perkara itu bagi memenuhi ciri zikrullah sebenar.
Zikrullah adalah penawar hati paling mujarab dalam memberi ketenangan jiwa bagi mengubat keresahan diri. Ini terbukti melalui firman Allah SWT yang bermaksud:
“Orang yang beriman itu tenang dan tenteram hati dengan zikrullah. Ketahuilah bahawa dengan zikrullah itu akan tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah al-Ra’d, ayat 28).
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Zikrullah itu adalah penawar bagi hati.”
Sesungguhnya zikir itu boleh dilakukan melalui beberapa keadaan sama ada zikir secara bersendirian mahupun berjemaah atau berkumpulan, melalui lisan mahupun dengan hati. Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Azkar ada menyatakan mengenai mengingati Allah SWT dengan lisan atau hati bahawa ia adalah zikir yang paling afdal.
Zikir dengan lisan adalah dengan menyebut nama Allah SWT berulang kali, menyebut sifat-Nya atau melafazkan puji-pujian kepada-Nya. Zikir dengan hati pula ialah menghadirkan kebesaran, keagungan, kehebatan, kemuliaan dan kesempurnaan Allah SWT dalam diri dan jiwanya sehingga hati itu menjadi sentiasa sibuk dengan mengingati Allah SWT.
Seseorang yang lidahnya sentiasa basah dengan mengingati Allah SWT akan mendapat beberapa manfaat antaranya ;
  • Membersihkan hati daripada sifat mazmumah.
  • Melembutkan hati sehingga dapat melihat kebenaran yang datang daripada Allah SWT.
  • Berasa betapa dekatnya diri dengan Allah SWT sehingga apabila berhadapan dengan pelbagai musibah, pergantungannya hanya kepada Allah SWT.
  • Meningkatkan mutu amalan kepada Allah SWT.
  • Memelihara diri daripada gangguan syaitan yang sentiasa mahu menyesatkan manusia daripada mengingati Allah SWT.
  • Menjadi penawar kepada hati yang sering gundah gulana, keluh kesah dan tidak tenteram.
Menghadiri majlis ilmu sama ada berbentuk kuliah, ceramah, seminar atau bengkel turut termasuk dalam kategori zikrullah malah disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai satu daripada taman syurga.
Baginda SAW bersabda seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Umar yang bermaksud: “Apabila kamu melalui taman syurga, maka hendaklah kamu singgah dan ambil perhatian. Sahabat bertanya, apakah dia taman syurga itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab ia adalah halaqah (majlis) zikir. Sesungguhnya Allah menghantar utusannya yang terdiri daripada malaikat mencari majlis zikir dan apabila malaikat melihat dan berjumpa dengannya, mereka saling menyebut perkara itu sesama mereka.”
Rasulullah SAW ada menyebut bahawa malaikat akan turut serta duduk di dalam majlis zikir yang diadakan sehingga mereka merendahkan sayap menaungi mereka yang menghadirinya.
Allah pula akan menurunkan rahmat dan ketenangan kepada ahli majlis zikir dan apabila mereka selesai, hati mereka dipenuhi cahaya lantaran menerima percikan pancaran nur Ilahi.
Solat adalah zikrullah seperti dijelaskan Allah SWT dalam firman yang bermaksud:
“Dirikanlah solat untuk mengingatiKu.” (Surah Toha, ayat 14)
Solat adalah zikir paling afdal mesti menghiasi individu yang mengaku kasih dan cintakan Allah SWT. Sesungguhnya seseorang yang istiqamah dalam mengerjakan solat, dialah yang hampir dengan Allah SWT. Sesiapa yang lalai daripada mengingati Allah SWT melalui solat, sesungguhnya hati dan jiwanya kosong.
Membaca al-Quran juga zikir yang paling mulia kerana ia adalah kalam Allah SWT atau kata-kata Allah SWT. Maka apabila seseorang membaca al-Quran, dia sebenarnya menuturkan kata-kata Allah SWT dan itu adalah gambaran betapa hampir dirinya dengan Allah SWT.
Seseorang individu Muslim hendaklah membaca al-Quran setiap hari supaya hatinya tidak kosong tanpa roh. Apabila membacanya, maka dalam masa sama, pembacanya akan mengingati Allah SWT.
Apabila seseorang berhadapan dengan kesulitan, zikrullah alternatif dalam menyelesaikan segala masalah. Inilah sebenarnya kekuatan dalaman atau faktor utama keteguhan emosi dalam mengharungi segala macam pancaroba hidup.
Semoga hati akan menjadi tenang dan segala urusan kehidupan dapat dilaksanakan dengan sempurna. Tindakan menyalahkan takdir atau meletakkan kesalahan kepada orang lain perlulah dielakkan kerana ini bukan sifat orang yang beriman dan tawaduk.

MUTIARA KATA - IBNU QAYYIM AL-JAUZIYYAH

Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah swt

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya

Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. . Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati si hamba itu..

Wednesday 19 October 2011

KULIAH DR ASRI-HAKIKAT DUKACITA

DR ASRI-HAKIKAT DUKACITA ~ Onekuliah

IBNU QAYYIM AL-JAUZIYYAH

Muhammad bin Abi Bakr (محمد بن أبي بکر), bin Ayyub bin Sa'd al-Zar'i, al-Dimashqi (الدمشقي), bergelar Abu Abdullah Syamsuddin (أبو عبد الله شمس الدین), atau lebih dikenal dengan nama Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, dinamakan karena ayahnya berada / menjadi penjaga (qayyim) di sebuah sekolah lokal yang bernama Al-Jauziyyah. Dalam Bahasa Arab namanya tertulis: شمس الدين محمد بن أبي كر بن أيوب ،ابن القيم الجوزية ابن القيم.

Dilahirkan di Damaskus, Suriah pada tanggal 4 Februari 1292, dan meninggal pada 23 September 1350) adalah seorang Imam Sunni, cendekiawan, dan ahli fiqh yang hidup pada abad ke-13. Ia adalah ahli fiqih bermazhab Hambali. Disamping itu juga seorang ahli Tafsir, ahli hadits, penghafal Al-Quran, ahli ilmu nahwu, ahli ushul, ahli ilmu kalam, sekaligus seorang mujtahid.

Daftar isi

[sunting] Nasab

Nasabnya dari pihak ayah adalah Syamsuddin Abu 'Abdillah Muhammad bin Abubakar bin Ayyub bin Su'ad bin Hariz az-Zar'i ad-Dimasyqi, dan dikenal dengan sebutan Ibnul Qoyyim.

[sunting] Pendidikan

Ibnu Qayyim berguru ilmu hadits pada Syihab an-Nablusi dan Qadi Taqiyyuddin bin Sulaiman; berguru tentang fiqh kepada Syekh Safiyyuddin al-Hindi dan Isma'il bin Muhammad al-Harrani; berguru tentang ilmu pembagian waris (fara'idh) kepada bapaknya; dan juga berguru selama 16 tahun kepada Ibnu Taimiyyah.
Beliau belajar ilmu faraidh dari bapaknya karena beliau sangat menonjol dalam ilmu itu. Belajar bahasa Arab dari Ibnu Abi al-Fath al-Baththiy dengan membaca kitab-kitab: (al-Mulakhkhas li Abil Balqa’ kemudian kitab al-Jurjaniyah, kemudian Alfiyah Ibnu Malik, juga sebagian besar Kitab al-kafiyah was Syafiyah dan sebagian at-Tas-hil). Di samping itu belajar dari syaikh Majduddin at-Tunisi satu bagian dari kitab al-Muqarrib li Ibni Ushfur.
Belajar ilmu Ushul dari Syaikh Shafiyuddin al-Hindi, Ilmu Fiqih dari Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah dan Syaikh Isma’il bin Muhammad al-Harraniy.
Ibnul Qayyim pernah dipenjara, dihina dan diarak berkeliling bersama Ibnu Taimiyah sambil didera dengan cambuk di atas seekor onta. Setelah Ibnu Taimiyah wafat, Ibnul Qayyim pun dilepaskan dari penjara. Hal itu disebabkan karena beliau menentang adanya anjuran agar orang pergi berziarah ke kuburan para wali.
Beliau peringatkan kaum muslimin dari adanya khurafat kaum sufi, logika kaum filosof dan zuhud model orang-orang hindu ke dalam firqah Islamiyah.
Penguasaannya terhadap Ilmu Tafsir tiada bandingnya, pemahamannya terhadap ushuluddin mencapai puncaknya dan pengetahuannya mengenai hadits, makna hadits, pemahaman serta istinbath-istinbath rumitnya, sulit ditemukan tandingannya.
Begitu pula, pengetahuan beliau rahimahullah tentang ilmu suluk dan ilmu kalam-nya Ahli tasawwuf, isyarat-isyarat mereka serta detail-detail mereka. Ia memang amat menguasai terhadap berbagai bidang ilmu ini.
Karena itulah banyak manusia-manusia pilihan dari kalangan para pemerhati yang menempatkan ilmu sebagai puncak perhatiannya, telah benar-benar menjadi murid beliau. Mereka itu adalah para Ulama terbaik yang telah terbukti keutamaannya, di antaranya ialah :
  1. Anak beliau sendiri bernama Syarafuddin Abdullah
  2. Anaknya yang lain bernama Ibrahim,
  3. Ibnu Katsir ad-Dimasyqiy penyusun kitab al-Bidayah wan Nihayah
  4. Al-Imam al-Hafizh Abdurrahman bin Rajab al-Hambali al-Baghdadi penyusun kitab Thabaqat al-Hanabilah
  5. Ibnu Abdil Hadi al-Maqdisi
  6. Syamsuddin Muhammad bin Abdil Qadir an-Nablisiy
  7. Ibnu Abdirrahman an-Nablisiy
  8. Muhammad bin Ahmad bin Utsman bin Qaimaz adz-Dzhahabi at-Turkumaniy asy-Syafi’i
  9. Ali bin Abdil Kafi bin Ali bin Taman As Subky
  10. Taqiyuddin Abu ath-Thahir al-Fairuz asy-Syafi’i
Manhaj serta hadaf Ibnul Qayyim rahimahullah ialah kembali kepada sumber-sumber dinul Islam yang suci dan murni, tidak terkotori oleh ra’yu-ra’yu (pendapat-pendapat) Ahlul Ahwa’ wal bida’ (Ahli Bid’ah) serta helah-helah (tipu daya) orang-orang yang suka mempermainkan agama.
Oleh sebab itulah beliau rahimahullah mengajak kembali kepada madzhab salaf; orang-orang yang telah mengaji langsung dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Merekalah sesungguhnya yang dikatakan sebagai ulama waratsatun nabi (pewaris nabi) shallallahu ‘alaihi wa sallam.
Di samping itu, Ibnul Qayyim juga mengumandangkan bathilnya madzhab taqlid. Kendatipun beliau adalah pengikut madzhab Hanbali, namun beliau sering keluar dari pendapatnya kaum Hanabilah, dengan mencetuskan pendapat baru setelah melakukan kajian tentang perbandingan madzhab-madzhab yang masyhur.
Ibnu Qayyim al-Jauziyah, wafat pada malam Kamis, tanggal 18 Rajab tahun 751 Hijriyah. Ia dishalatkan di Mesjid Jami' Al-Umawi dan setelah itu di Masjid Jami' Jarrah; kemudian dikuburkan di Pekuburan Babush Shagir.

Buku karangan Ibnu Qayyim

Ibn Qayyim al-Jawziyya on the Invocation of God. (terjemahan dalam bahasa Inggris oleh Michael Abdurrahman Fitzgerald & Moulay Youssef Slitine). Islamic Texts Society, 2000


Sumber wikipedia